środa, 28 października 2009

Dziecięca bezradność

Dzień minął bardzo pracowicie. Od rana siedziałem nad gazetką parafialną. Na Pamiatkę Reformacji przygotowałem kilka artykułów z biografii i teologii Reformatora. Do południa przyszedł Gjenadij, żeby zrobić nam "kladowkę". Kladowka to takie pomieszczenie na kształt spiżarni czy schowka. Długo zastanawiałem się, jak zrobić półki, na których można położyć słoiki z przetworami i inne rzeczy. Nigdzie nie mogłem znaleźć specjalnych metalowych konstrukcji. Inni też nie wiedzieli, jak tę sprawę rozwiązać. W końcu z pomocą przyszedł Gjena. Szybko pomógł mi kupić potrzebne materiały, a potem sam zabrał się do roboty. Ja niestety nie dysponuję tutaj takimi narzędziami jak szlifierka (nie kupiłem też jeszcze wiertarki, o zgrozo). Gjenadija poznałem już podczas drugiego nabożeństwa, które tutaj odprawiłem. To wojskowy, który przebywał jakiś czas w Polsce, człowiek cichy, ale też bardzo przyjacielski i serdeczny. Dla nas bardzo przyjemne jest to, że stara się rozmawiać z nami po polsku. Fajnie, jeśli można z kimś porozmawiać w ojczystym języku. Osoba ta od razu staje się bliższa. Zapytałem go, ile należy się za zrobienie tych półek. Gjena jednak kategorycznie odmówił przyjęcia pieniędzy, wzruszył tylko ramionami i powiedział: "przecież jesteśmy przyjaciółmi". Wcześniej podarowaliśmy mu płytę z przebojami Maryli Rodowicz. Jak się okazuje, jej piosenki były tutaj bardzo popularne.
W Berdiańsku często odczuwamy dziecięcą bezradność. Żeby coś załatwić musimy się zwracać do osób trzecich. Niestety obcokrajowcy często są tutaj naciągani na wyższe ceny. Dodatkowym problemem są trudności komunikacyjne. Czasami trudno nam się zorientować, jak daną rzecz  załatwić. Pomocy potrzebujemy w rożnych dziedzinach życia. Żeby na przykład napisać prosty tekst (nie mówiąc już o jakimś artykule czy kazaniu) muszę prosić kogoś o korektę językową. Może dlatego też wszystko zabiera więcej czasu. To, co w Polsce możemy załatwić od ręki, tutaj wydaje się całym przedsięwzięciem i wyzwaniem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz